loading spinner
Totalt: (exkl. moms): 0 SEK

Innehållsförteckning:

Artikel 1 – Definitioner

Artikel 2 – Entreprenörens identitet

Artikel 3 – Tillämpning

Artikel 4 – Erbjudandet

Artikel 5 – Avtalet

Artikel 6 – Priset

Artikel 7 – Annullering
Artikel 8 – Överensstämmelse med avtal och garanti

Artikel 9 – Leverans och utförande

Artikel 10 – Betalning

Artikel 11 – Äganderättsförbehåll

Artikel 12 – Ansvar

Artikel 13 – Icke hänförlig brist (force majeure)

Artikel 14 – Immateriella rättigheter

Artikel 15 – Klagomålsförfarande

Artikel 16 – Tvister

Artikel 1 – Definitioner

I dessa villkor gäller följande definitioner:

1.            Dag: kalenderdag;

2.            Digitalt innehåll: data som produceras och levereras i digital form;

3.            Varaktighetsavtal: ett avtal som sträcker sig till regelbunden leverans av varor, tjänster och/eller digitalt innehåll under en viss period;

4.            Hållbar databärare: varje verktyg - inklusive e-post - som gör det möjligt för Kunden eller Företagaren att lagra information som är personligen riktad till honom på ett sätt som möjliggör framtida konsultation eller användning under en period som är anpassad till det syfte för vilket informationen är avsedd och som tillåter oförändrad återgivning av den lagrade informationen;

5.            Kund: den fysiska eller juridiska person som agerar i utövandet av sitt yrke eller sin verksamhet;

6.            Entreprenör: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter, (tillgång till) digitalt innehåll och/eller tjänster på distans till kunder, som är Solits B.V.;

7.            Distansavtal: avtal som ingås mellan Företagaren och Kunden inom ramen för ett organiserat system för distansförsäljning av produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster, varvid fram till och med avtalets ingående uteslutande eller delvis en eller fler tekniker för fjärrkommunikation används;

8.            Skriftligt: "Skriftligt" i dessa villkor omfattar även kommunikation via e-post, förutsatt att avsändarens identitet och e-postmeddelandets integritet är tillräckligt fastställda;

9.            Villkor: De allmänna villkoren i detta dokument för företagskunder till entreprenören; och

10.          Webbplats: Entreprenörens webbutiker som erbjuder produkter och tjänster som kan köpas av kunder som är tillgängliga via www.sokkel.nl, www.solits.eu, www.sokkel.be, www.socles.fr, www.socles.ch, www.socles.be, www.plinths.co.uk, www.plinthsanddisplaycase.ie, www.sockelundsaeulen.de, www.sockelundsaeulen.ch, www.sockelundsaeulen.at, www.podierogmontrer.dk, www.podierochmontrar. se, www.peanasypedestales.es, www.pidestallerogmontre.no.

 

Artikel 2 – Entreprenörens identitet

Entreprenörens namn: Solits
Handlar under namnet/namnen: Solits B.V.

Företagsadress:
Linnewever 5
2292 JG Wateringen

Telefonnummer: 0174-881688
(telefontillgänglighet: måndag till fredag från 8:00 till 16:30)

E-postadress: info@podierochmontrar.se
Handelskammarens nummer: 76690865

Momsnummer: NL8607.51.600.B.01

Website: www.sokkel.nl, www.solits.eu, www.sokkel.be, www.socles.fr, www.socles.ch, www.socles.be, www.plinths.co.uk, www.plinthsanddisplaycase.ie, www.sockelundsaeulen.de, www.sockelundsaeulen.ch, www.sockelundsaeulen.at, www.podierogmontrer.dk, www.podierochmontrar.se, www.peanasypedestales.es, www.pidestallerogmontre.no

KvK-nummer: 76690865
Btw-nummer: NL8607.51.600.B.01

 

Artikel 3 – Tillämpning

1.            Dessa villkor gäller för varje erbjudande från entreprenören och på varje distansavtal som ingås mellan entreprenören och kunden.

2.            Om Kunden i sin beställning, bekräftelse eller kommunikation medför bestämmelser eller villkor som innebär acceptans som avviker från eller inte framgår av Villkoren, är dessa endast bindande för Företagaren om och i den mån de uttryckligen skriftligen har godkänts av entreprenören.

3.            Innan distansavtalet ingås kommer texten i dessa villkor att göras tillgänglig för kunden. Om detta inte rimligen är möjligt kommer Företagaren innan distansavtalet ingås att ange hur Villkoren kan ses hos Företagaren och att de skickas kostnadsfritt så snart som möjligt på Kundens begäran.

4.            Om distansavtalet ingås elektroniskt kan, trots föregående stycke och innan distansavtalet ingås, texten i dessa Villkor göras tillgänglig för Kunden elektroniskt på ett sådant sätt att den kan läsas av Kunden och kan enkelt lagras på en hållbar databärare. Om detta inte rimligen är möjligt kommer det innan distansavtalet ingås att anges var Villkoren kan ses elektroniskt och att de skickas kostnadsfritt elektroniskt eller på annat sätt på Kundens begäran.

5.            För det fall specifika produkt- eller tjänstevillor gäller utöver dessa Villkor, gäller tredje och fjärde styckena i tillämpliga delar och vid motstridiga villkor kan Kunden alltid förlita sig på den tillämpliga bestämmelse som är mest förmånlig för denne.

6.            Om en bestämmelse i dessa Villkor visar sig vara ogiltig kommer detta inte att påverka giltigheten av hela Villkoren. I så fall kommer parterna att upprätta en eller flera nya bestämmelser för att ersätta den, som kommer att återspegla avsikten med den ursprungliga bestämmelsen så mycket som juridiskt möjligt.

 

Artikel 4 – Erbjudandet

1.            Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller görs förenat med villkor kommer detta uttryckligen att framgå av erbjudandet.

2.            Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter, digitala innehåll och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en korrekt bedömning av erbjudandet av Kunden. Om entreprenören använder bilder är dessa en sann representation av de produkter, tjänster och/eller digitalt innehåll som erbjuds.

3.            Webbplatsens innehåll och erbjudandet har sammanställts med största omsorg. Entreprenören kan dock inte garantera att all information på webbplatsen alltid är korrekt och fullständig. Alla priser, erbjudanden och annan information på webbplatsen och i annat material som härrör från Företagaren är därför föremål för uppenbara programmerings- och skrivfel.

4.            Bilder, ritningar, prislistor och liknande som tillhandahålls av Företagaren förblir Företagarens egendom och får inte kopieras eller offentliggöras för tredje part utan dess föregående skriftliga tillstånd.

 

 

Artikel 5 – Avtalet

1.            Avtalet ingås vid tidpunkten för Kundens accept av erbjudandet och efterlevnad av uppställda (betalnings)villkor.

2.            Om Kunden har accepterat erbjudandet elektroniskt kommer Företagaren omedelbart att bekräfta mottagandet av erbjudandets accept elektroniskt. Så länge mottagandet av detta godkännande inte har bekräftats av Företagaren kan Kunden säga upp avtalet.

3.            Om ett erbjudande accepteras av Kunden har Företagaren rätt att återkalla erbjudandet inom 3 arbetsdagar efter mottagandet av acceptansen. Entreprenören kommer omedelbart att informera Kunden om en sådan återkallelse.

4.            Om avtalet ingås elektroniskt kommer Företagaren att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra elektronisk överföring av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om Kunden kan betala elektroniskt kommer Entreprenören att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.

5.            Om det visar sig att felaktig information har lämnats av Kunden vid godkännande eller på annat sätt ingående av avtalet har Företagaren rätt att fullgöra sin skyldighet först efter det att korrekt information mottagits.

6.            Om Kunden efter 3 arbetsdagar efter beställningen önskar få sina uppgifter ändrade, såsom momsnummer eller beteckning, debiterar Företagaren 25 € exklusive moms för detta.

7.            För arbeten för vilka inga offerter eller orderbekräftelse skickas på grund av deras art och omfattning anses fakturan även vara avtalet mellan parterna, vilket också anses korrekt och fullständigt återspegla avtalet.

8.            Ändringar och/eller tillägg till avtalet kan endast avtalas skriftligen.

9.            Entreprenören har rätt att, vid eller efter ingående av avtal, före (vidare) fullgörande kräva säkerhet av Kunden om att såväl betalnings- som andra förpliktelser kommer att uppfyllas.

10.          Entreprenören kan inom juridiska ramar informera sig om huruvida Kunden kan uppfylla sina betalningsförpliktelser, samt alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av Distansavtalet. Om Företagaren med utgångspunkt i denna utredning har goda skäl att inte ingå avtalet har han rätt att avslå en beställning eller begäran eller att förena särskilda villkor för utförandet. Den Företagare som på grundval av utredningen avslår ansökan eller ställer särskilda villkor till den, kommer att informera Kunden om detta så snart som möjligt, dock senast inom 3 dagar efter avtalets ingående, med angivande av skälen.

 

Artikel 6 – Priset

1.            Alla priser som anges på Webbplatsen och i annat material som härrör från Entreprenören är exklusive moms (om inget annat anges) och, om inget annat anges på webbplatsen, exklusive andra statliga avgifter.

2.            Utan hinder av föregående stycke får Företagaren erbjuda produkter eller tjänster med rörliga priser, vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och som Företagaren inte har inflytande över. Detta ansvar för fluktuationer och att eventuella angivna priser är riktpriser framgår av erbjudandet.

3.            Företagaren har rätt att ändra överenskomna priser från två veckor efter avtalets ingående. Den Kund som inte samtycker till ändringen har rätt att häva avtalet utan att debiteras några kostnader av Företagaren.

4.            För varor som Kunden vill ha skickat tillämpar Entreprenören ett lägsta beställningsbelopp på 50 €, exklusive moms och exklusive fraktkostnader.

5.            Eventuella tilläggskostnader, såsom leveranskostnader och betalningskostnader, anges på webbplatsen och visas i alla fall i beställningsprocessen.

 

Artikel 7 – Annullering

Om Kunden säger upp avtalet debiteras följande avbokningskostnader:

€ 25,- exklusive moms, administrationskostnader OCH:

Angående produkter från bassortimentet på Företagarens websida:
Avbokning är endast möjlig inom 48 timmar efter beställningen om produkterna ännu inte har skickats. Vid avbokning mer än 48 timmar efter avtalets ingående och om produkter ännu inte har skickats uppgår avbeställningskostnaderna till 20% av det avtalade priset. När produkterna har skickats är det inte längre möjligt att avbeställa.

Anpassade föremål:
Avbokning är endast möjlig om produktionen ännu inte har startat.


Artikel 8 – Överensstämmelse med avtal och garanti

1.            Företagaren garanterar att produkterna, tjänsterna och det digitala innehållet överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på tillförlitlighet och/eller användbarhet och de lagkrav som finns vid datumet för avtalets ingående och/eller statliga föreskrifter.

2.            Om den levererade produkten, tjänsten eller det digitala innehållet inte överensstämmer med avtalet (levererat defekt) ska Kunden meddela Företagaren detta inom 3 arbetsdagar efter det att denne skäligen hade kunnat upptäcka detta. Om Kunden inte gör detta kan denne inte längre göra anspråk på någon form av reparation, utbyte, kompensation och/eller återbetalning avseende detta fel.

3.            Om Företagaren anser att ett klagomål är berättigat, kommer relevanta produkter att repareras, bytas ut eller (delvis) ersättas efter samråd med Kunden. Företagaren kan hänvisa Kunden till en tillverkare eller leverantör.

4.            Entreprenören garanterar endast levererad vara om något fel är en direkt följd av material- och konstruktionsfel och ett sådant fel har anmälts skriftligen till Företagaren inom sex månader från fakturadatum.

5.            Om Kunden returnerar baserat på bestämmelserna i denna artikel kan Kunden returnera produkterna. Om återbetalning av redan inbetalda belopp görs, kommer Företagaren att återbetala dessa belopp inom 30 dagar efter mottagandet av produkterna. Returförsändelser från Kunden till Entreprenören sker på Kundens bekostnad och risk.

6.            Tillverkare och/eller leverantörer kan erbjuda sina egna garantier. Dessa garantier erbjuds inte av entreprenören. Om Företagaren väljer att göra det kan denne medla i Kundens åberopande av dessa garantier.

 

Artikel 9 – Leverans och utförande

1.            Så snart beställningen har mottagits av Företagaren (se artikel 5), kommer Företagaren att skicka produkterna så snart som möjligt, med beaktande av bestämmelserna i punkt 3 i denna artikel.

2.            Företagaren har rätt att anlita tredje part för att fullgöra de skyldigheter som följer av avtalet.

3.            Leveranstiden är en bestämd period per produkt, vilket tydligt framgår av webbplatsen eller vid avtalets ingående. Valet av transportör är för Entreprenören.

4.            Produkter tyngre än 25 kg eller tillverkade av känsligt material såsom (plexi)glas skickas på pall. Pallen kommer att levereras till dörren och måste transporteras in av kunden själv, med förpackningsmaterial som måste tas bort av kunden.

5.            Leveranstider är alltid ungefärliga och är inte strikta deadlines. Om Företagaren inte kan leverera produkterna inom avtalad tid kommer han att informera Kunden om detta och ange förväntad ny leveranstid. Om Företagaren även överskrider den leveranstiden har Kunden endast rätt att kräva ersättning som maximalt motsvarar fakturavärdet exklusive moms på de beställda varorna om den sena eller uteblivna leveransen beror på uppsåt eller grov vårdslöshet från Entreprenör. Kunden kommer omedelbart efter meddelande om försenad eller utebliven leverans meddela Företagaren om han fortfarande vill följa avtalet eller om han vill säga upp det.

6.            Om inte annat uttryckligen avtalats övergår risken för att produkterna ska levereras till Kunden så snart de har levererats till angiven leveransadress. Om Kunden beslutar sig för att hämta produkterna övergår risken vid överlåtelse av produkterna.

7.            Om Kunden eller den av denne utsedda tredje parten inte är närvarande på leveransadressen för att ta emot produkterna vid avtalad leveranstid, har Företagaren rätt att returnera produkterna. Mot en extra kostnad kommer Företagaren att erbjuda produkterna till Kunden igen vid en annan tid och/eller dag som bestäms i samråd med Kunden. Om leverans visar sig omöjlig förfaller inte betalningsskyldigheten och eventuella merkostnader, inklusive de för retur, kommer att debiteras Kunden. Kostnader som Entreprenören ådrar sig på grund av förseningar orsakade av Kunden kommer att debiteras Kunden.

8.            Om den beställda varan inte längre är tillgänglig kommer Företagaren att göra allt för att erbjuda en liknande produkt av liknande kvalitet till Kunden. Kunden har då rätt att utan kostnad säga upp avtalet.

Artikel 10 – Betalning

1.            Kunden måste göra betalningar till Entreprenören i enlighet med de betalningsmetoder som anges i beställningsförfarandet och eventuellt på webbplatsen. Företagaren är fri att välja om han vill erbjuda betalningsmetoder och dessa kan också ändras från tid till annan.

2.            Om inte annat anges gäller följande handpenningsskyldighet:
Kunden måste betala hela ordersumman innan den avtalade leveranstiden börjar.

3.            Om det har avtalats om betalning på konto ska betalning ske inom 30 dagar efter fakturadatum, om inte annat avtalats.

4.            Om Kunden inte fullgör sina betalningsförpliktelser i tid, kommer han enligt lag omedelbart att vara i försummelse utan behov av underrättelse. Företagaren har rätt att höja det förfallna beloppet med den lagstadgade räntan och Företagaren har rätt att debitera de utomrättsliga inkassokostnader som han ådragit sig och eventuella rättegångskostnader och återkräva dem från Kunden.

 

Artikel 11 – Äganderättsförbehåll

1.            Så länge Kunden inte har erlagt full betalning för hela det avtalade beloppet förblir alla levererade varor Företagarens egendom.

2.            Kunden är skyldig att lagra de varor som levereras under äganderättsförbehåll med vederbörlig omsorg och som igenkännbar egendom för Företagaren.

 

Artikel 12 – Ansvar

1.            Med undantag för uppsåt eller grov vårdslöshet är Företagarens totala ansvar gentemot Kunden på grund av hänförliga brister i avtalets fullgörande begränsat till ersättning om högst det för det avtalet stadgade priset (inklusive moms). Om det finns ett Varaktighetsavtal är det avsedda ansvaret begränsat till ersättning av det belopp som Kunden var skyldig Företagaren under de tre månaderna före skadehändelsen.

2.            Entreprenörens ansvar gentemot Kunden för indirekt skada, som i vart fall - men uttryckligen inte uteslutande - innefattar följdskador, utebliven vinst, utebliven besparing, förlust av data och skador på grund av affärsstagnation, är uteslutet.

3.            De föregående styckena gäller inte för skada som Kunden lidit vid Kundens återförsäljning av de produkter som köpts av Företagaren till konsumenter, till följd av att denne är skyldig Kunden ett eller flera fel i dessa produkter har utövat sina lagliga rättigheter i förhållande till den bristen.

4.            I den mån efterlevnad inte redan är varaktigt omöjlig inträder Företagarens ansvar gentemot Kunden på grund av en hänförlig brist i fullgörandet av ett avtal först efter det att Kunden skyndsamt och vederbörligen skriftligen meddelat Företagaren om försummelse, varvid en rimlig tid för att avhjälpa bristen, och entreprenören fortsätter att underlåta att uppfylla sina skyldigheter även efter att den perioden har löpt ut. Underrättelsen ska innehålla en så detaljerad beskrivning som möjligt av bristen, så att Företagaren kan reagera adekvat.

5.            Förutsättningen för att någon rätt till ersättning ska uppstå är att Kunden skriftligen anmäler skadan till Företagaren så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter att den inträffade.

6.            Vid force majeure är Företagaren inte skyldig att ersätta Kunden för eventuell skada som uppstår till följd av detta.

7.            Teknisk rådgivning och information om bearbetning och användningsmöjligheter för produkter tillhandahålls Kunden av Entreprenören efter bästa kunskap och ansträngningar samt den senaste tekniken utan förpliktelser, utan någon förpliktelse till resultat och utan något ansvar. Företagaren ansvarar aldrig för de materialspecifikationer han har gjort.

 

Artikel 13 – Icke hänförlig brist (force majeure)

1.            Force majeure föreligger om fullgörandet av avtalet helt eller delvis, tillfälligt eller på annat sätt, förhindras av omständigheter utanför parternas kontroll och/eller av omständigheter från Företagarens sida såsom strejker, personalproblem, transportproblem, väderförhållanden inklusive underlåtenhet att prestera av leverantörer från vilka entreprenören skaffar förnödenheter.

2.            I händelse av force majeure kommer parternas skyldigheter att upphävas. Om force majeure-situationen varar längre än tre månader har var och en av avtalsparterna rätt att häva avtalet genom ett skriftligt meddelande till den andra parten för den del av det som ännu inte har fullgjorts, utan att vara skyldig att betala någon ersättning till någondera parten.

3.            Om företagaren, när force majeure inträffar, redan delvis fullgjort sina skyldigheter, eller endast delvis kan fullgöra sina skyldigheter, har denne rätt att separat fakturera för den del som redan utförts eller kan utföras och kunden är skyldig att betala denna faktura som om det vore ett separat avtal.

 

Artikel 14 – Immateriella rättigheter

1.            Om uppdraget innebär leverans av ett verk enligt upphovsrättslagen 1912 eller Beneluxlagen om ritningar eller modeller, kvarstår upphovsrätten, ritnings- och/eller modellrättigheterna hos Företagaren.

2.            Kunden är uttryckligen förbjuden att reproducera eller publicera verk levererade av Företagaren på ett sätt som är oförenligt med avtalets omfattning. Kunden får inte heller ta patent på en vara som tillhandahålls av Företagaren, att lämna in den som ritning, modell eller som (del av) logotyp.

 

Artikel 15 – Klagomålsförfarande

1.            Företagaren har ett tillräckligt publicerat klagomålsförfarande och hanterar klagomålet i enlighet med detta klagomålsförfarande.

2.            Klagomål över avtalets utförande ska lämnas fullständigt och tydligt beskrivna till Företagaren inom tre arbetsdagar efter det att Kunden upptäckt bristerna.

3.            Klagomål som lämnas in till Företagaren kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från dagen för mottagandet. Om ett klagomål kräver en förutsebart längre handläggningstid kommer Företagaren att svara inom 14 dagar med en bekräftelse på mottagning och en indikation på när Kunden kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.

 

Artikel 16 – Tvister

1.            Avtal mellan entreprenören och kunden som dessa villkor gäller regleras uteslutande av holländsk lag.

2.            Dessa villkor regleras av holländsk lag.

3.            Dessa villkor kommer att översättas till olika språk för att göra dem lätta att läsa och förstå för alla kunder. I händelse av inkonsekvenser mellan denna nederländska version av villkoren och en översatt version, kommer denna nederländska version att ha företräde.

4.            Om tvister uppstår till följd av avtalet som inte kan lösas i godo, kommer de att överlämnas till den behöriga domstolen i det distrikt där Företagaren är belägen. Entreprenören och kunden kan komma överens om att lösa sina tvister genom bindande råd eller skiljedom.